LÄTTLÄST SÖRMLAND NUMMER 1, 30 JANUARI 2017 Nyhet på bussappen Sörmlandstrafiken kör bussarna i Sörmland. De har en nyhet i sin app. Det är en karta där du kan se exakt var du åker. Du kan se var bussarna är. Då vet du också om bussen är sen till din hållplats. Du öppnar appen och klickar sen på kartan. Det är även andra saker som är nya i bussarna. På skärmen ser du var nästa stopp är. Du kan även se vilka andra bussar du kan byta till. Foto: David Lüning Sportlov I februari varje år har skolbarnen en veckas ledigt. Det kallas för sportlov eller februarilov. Det kallas för sportlov för att man under denna vecka ville hitta på saker som barnen kunde göra. Då var olika sporter en bra idé. Sportlovet är inte samma tid över hela landet. Det är mellan veckorna 7 och 10. Vilken vecka det är beror på var i landet du bor. Vecka 8 har sörmländska barn sportlov. Titta på din kommuns webbsida. Där står vad barnen kan göra på sportlovet. Foto:URI Tours Jobbrum i Strängnäs Söker du jobb? Jobbrum är till för dig som vill ha ett jobb. Här kan du prata med vägledare. Både om att gå i skola eller hitta rätt jobb. Du får egen tid med dem. Jobbrum ligger mitt i stan ovanför ICA Bengtsson. Du är välkommen 3 februari, 3 mars, 31 mars, 28 april och 2 juni. Tiden är mellan klockan 09 och 11. Foto: Arbetsförmedlingen Partille Mötesplats för nyanlända I början på året öppnades mötesplats för nyanlända i Eskilstuna. Mötesplatsen ligger i huset Värjan på Alva Myrdals gata 5. På mötesplatsen kan du som är nyanländ få hjälp med flera viktiga saker på samma ställe. Migrationsverket finns där. De ringer till de som får stanna i Sverige. De har en tolk med sig så du kan prata med dem på ett språk du kan. Sedan går ni tillsammans till Arbetsförmedlingen som också finns där. De tittar på om du jobbat med något förut. Där hjälper de dig också med att söka pengar. Efter det går ni till Servicekontoret. Där får du ett personnnummer. Det gör att du kan söka ett svenskt ID. På Mötesplatsen kan du också få hjälp med att ordna skola till dina barn. Foto: David Lüning Svenska språket kan du få lära dig om du börjar på kursen SFI, svenska för invandrare. Du får också hjälp med sådant som alla kan behöva få hjälp med av kommunen Bo billigt på landet Coompanion Sörmland har fått 830 000 kronor. För de pengarna ska de försöka bygga hus. Husen skall passa på landet. Husen kommer sen att hyras ut till folk. Coompanion hoppas kunna hyra ut till kommunen. Sen kan kommunen hyra ut till de som behöver. Kommunen kommer hyra ut till flyktingar som kommer till Nyköpings Kommun. Kanske kan de också hyras ut till ungdomar eller till de som kommer som turister. REDAKTIONSRUTA Tidningen Lättläst Sörmland är gjord av Länsbibliotek Sörmland som är en del av Landstinget Sörmland. Tidningen kommer varje månad. Foto: Johannes Jansson Har du frågor? Har du något du vill att vi berättar om i tidningen? Ring oss på telefonnummer 016-166906. Vill du skicka e-post? Adressen är taltidning@dll.se
© Copyright 2026