LÄTTLÄST SÖRMLAND NUMMER 9, 12 DECEMBER 2016 Levande julkalender i Eskilstuna För tredje året i rad kan du se en levande julkalender på Fristadstorget i Eskilstuna. En julkalender är en bild med 24 luckor. En lucka för varje dag i december. Bakom varje lucka finns en liten bild. På Fristadstorget har man ett paket istället för lucka. Varje dag blir det ett nytt uppträdande. Det kan vara någon som trollar, dansar eller sportar. Varje vardag öppnas luckan klockan kvart över fem. På helgdagarna är det klockan ett Foto: David Lüning Ingen rökning på sjukhus i Sörmland Från 1 januari får man inte röka inne på sjukhusen i Sörmland. År 2025 ska Sörmland vara ett av de friskaste länen i Sverige . Slutar du röka är det mycket bättre för din hälsa. Utan rökning blir det också bättre för de som jobbar på sjukhusen. Om du röker och jobbar på något av Sörmlands sjukhus kan du få hjälp med att sluta röka. Om några år kan det även bli förbjudet att röka utomhus runt sjukhusen. Foto: Lindsay Fox Lucia Varje år den 13 december firar vi Lucia i Sverige. Det har vi gjort väldigt länge. Det vi firar är en kvinna som hette Lucia. Lucia är ett helgon. Ett helgon är en helig person för de som är kristna. När vi firar Lucia klär vi oss i ljusa kläder och bära ljus. Sedan går vi sakta på rad och sjunger vackra sånger för andra människor. Först i tåget går Lucia. Lucia har en vit klänning på sig och ett rött band runt magen. På huvudet har Lucia en krona med ljus i. Foto: Rob Efter henne går tärnorna. De har också vit klänning och glitter runt huvudet. Sedan kommer stjängossarna. De har vit dräkt och en vit strut på huvudet. På struten sitter guldstjärnor. Sist i tåget går tomtarna. Ofta är det barn som lussar Det brukar vara mycket omtyckt. Ibland bjuder de på pepparkakor. REDAKTIONSRUTA Tidningen Lättläst Sörmland är gjord av Länsbibliotek Sörmland som är en del av Landstinget Sörmland. Tidningen kommer varje månad. Har du frågor? Har du något du vill att vi berättar om i tidningen? Ring oss på telefonnummer 016-166906. Vill du skicka e-post? Adressen är taltidning@dll.se
© Copyright 2026